Semesterbilder.

Riktigt nöjd med bilderna med tanke på att vi använde min kompaktkamera som jag fått medskickad då jag beställde bredband. Över 300 bilder blev det totalt. Nu kan man titta och drömma sig tillbaka.

Skolstart

Idag börjar skolan igen. Det ska bli riktigt kul. Kan inte fatta att vi börjar sista året. Läskigt!

Samfattning av semestern

Lillebror ställde upp och skjutsade ut mig och Karin till flygplatsen och efter en stunds väntande satt vi på planet somm skulle föra oss till värmen i Turkiet. Tur jag hittade biljetten igen efter att ha lagt ifrån mig den när vi märkte våra väskor. Ooops.

Karin som inte gillar att flyga fick lite smått panik när hon insåg att vi skulle få se start och landning på TV-skärmarna. Hur coolt som helst! Bredvid mig hamnade ett så glligt par som höll varandra i händerna och skulle fira 45-årig bröllopsdag. Jag fick hjälpa dem med väskorna eftersom båda var rätt korta, dagens goda gärning, check. Medan jag och Karin frenetiskt tuggad tuggummi lyfte planet och efter 3 timmar och 40 minuter landade vi på turkisk mark. Värmen slog emot oss med ett knytnävsslag. Härligt!

Med hjälp av buss kom vi fram till hotellet och efter att ha släpat väskorna 4 trappor upp var vi inne i hotellrummet. Nästan helt nybyggt och med lite snedtak. Så fint.

Stranden var helt underbart och solen lös hela veckan. Maten var god, för det mesta, och folket var trevligt. Vi lärde oss snabbt att ignorera "Excuse me", "Lady, just one minute", "Wait, look here" för om vi stannade varje gång någon sa något kom vi aldrig fram dit vi skulle.

På stranden gick det omkring en gubbe och sållde "boullar" "kanelboular" "svenska boular, goda boullar"!

Efter att ha legat några dagar i solen och guppat runt i medelhavet så bestämde vi oss för att åka på en båtutflykt. Vid rodret stod "the crazy captain" och dansade, sjöng, delade ut kaffe, skrek åt andra båtar, tutade åt andra båtar, tog bilder med passagerare. Det var knappt han hann med att styra!

Båten tog oss till ett ställe där floden mötte medelhavet, 25-30 grader i saltvattnet och 17 grader i flodvattnet. Burr. Sedan åkte vi vidare med buss till ett vattenfall, inte mycket att hurra för, för att sedan komma till staden Manavgat. Där var det marknad och vi lyckades pruta till oss lite souvenirer att ta med hem. Första gången jag prutade men fasen vad bra det gick. Riktigt nöjd.

Sedan gick bi på turkisk afton på hotellet. Det var en riktig besvikelse. Maten var inte särskillt god och underhållningen sämre.Nåja vi gick upp tidigt och lade oss eftersom vi haft en händelserik dag på floden. När vi skulle hem från utflykten blev vi slussade med buss. Synd bara att chauffören och hans medarbetare inte hittade till hotellet, ännu värre var det att han inte kunde engelska heller. Vi var sex tjejer som skulle av på det hotellet och av någon anledning började han prata med mig. Eller nåja han skrek och när jag inte fattade skrek han bara högre och högre. Efter ett tag gastade han "MILITARY, MILITARY!" "HOTELL!" och gjorde honörs tecken (jag blev livrädd att vi skulle bli avsläppta inne på något militärområde vi inte fick vara på, bli tagna för spioner och slängda i turkiskt fängelse för tid och evighet). Eftesom vi inte hade sett någon militärbas så svarade vi nej. Då tänkte han köra ut oss till en by utanför Side. "NO! NO!" Blev vårat svar. Efter mycket om och men kom vi fram till vart vi skulle med hjälp av den stora läderaffären som låg bredvid. Den kände han tydligen till. Vi skrek stopp och bussen stannade nästan utanför hotellet. Gubben skrek och pekade på några byggnader "MILITARY, MILLITARY!". Hur skulle vi kunna veta det?! De såg precis ut som alla andra byggnader. Phew vi var tillbaka helskinnade.

En dag fick vi för oss att gå och titta på den gammla amfiteatern och apollontemplet nere i gammla stan. Det var jättefint, men trots att vi började tidigt hann vi bli rejält svettiga innan vi äntligen kom ner till stranden. Det var ju trots allt några kilometer och det var lätt att gå fel bland usen. Nåja fint var det och jag är glad att vi gjorde det.

Dagarna gick och helt plötsligt skulle vi åka hem. Tillsammans kom vi med vårat handbagage upp i 40,0 kilo vid incheckningen. Vi slapp övervikt. Hallelujah! Tur vi slapp ställa på handväskorna också för då hade vi fått betala. Efter otaliga passkontroller senare var vi hemma i Sverige igen. Pax och mamma stod och väntade vi flygplatsen. Borta bra men hemma bäst.

(Bilder kommer, så fort jag hittat överföringskabeln.)

Semester

Idag drar vi! Till en hel vecka i solen. Hallelujah.

Pax hälsar att han är SÄKER på att necessären är ond!

Besatt

Hörde nyss en låt på radion men de sa aldrig vad den hette. Kommer bara ihåg lite från en fras "där maskrosorna blomma det är så vackert marie jag vill bara sjunga rakt ut la la la la la la" om någon vet vad den heter snälla berätta! Nu har jag letat i över en halvtimme och inte hittat den. Det var en man som sjöng. Lät lite som Winnerbäck men ändå inte...

Helt slut

Fy fasen vilken dag jag har haft. Jag älskar mitt sommarjobb men fy fan vilken sista dag. Jag kommer aldrig någonsin glömma den. Bilderna är fastetsade i minnet. Fy fan. Nu är jag helt slut.

Dagens skratt

Dagens skratt, mina tårar rinner fortfarande!

Härliga morgon

Idag vaknade jag och vovven vid halv åtta. Eller ja, vovven vaknade och väckte mig vid halv åtta. Vädret var helt underbart imorse på morgonpromenaden. Gräset var blött, solen lyste bakom ett tunnt molntäcke och det var alldeles lagom varmt i shorts och tjocktröjja. Båda jag och Pax stormtrivdes och ingen av oss ville vända hemåt, så vi fortsatte gå. Vi gick till bäcken och tillbaka. Det tog en timme och en kvart. Skulle gissa på att det var runt 5 kilometer kanske. Pax tog ett morgondopp i bäcken och drack lite innan vi gick hem igen. Frukosten blir underbart god när man är jättehungrig!

Nu är det bara två dagar kvar på sommarjobbet. Går eftermiddag idag och dag imorgon. Samtidigt som det ska bli skönt så kommer jag att sakna det. Det är verkligen en supertrevlig arbetsplats med jättehärligt folk. Pratade lite med chefen igår om hur jag hade trivts på arbetsplatsen och hon skulle sätta upp mig på en vikarielista ifall de behöver folk. Hoppas, hoppas att de ringer. Bra med lite extra pengar och all erfarenhet man får. Jag har lärt mig massor i sommar. Så tacksam över att jag fått chansen att vara där.

Bara fem dagar kvar till omtentan nu. Hua. Har dock kunnat plugga ltie på jobbet de senaste veckorna för vi har haft det ganska lugnt. Lika gärna som att sitta i fikarummet och snacka kan man ju sitta vid datorn och plugga. För när jag väl kommer hem är jag helt slut och även om jag läser i böckerna fattar jag ingenting. Kan läsa samma mening 40 gånger utan att förstå vad den handlar om. Hinner ju vara ledig lördag, söndag och måndag så de är officiellt avsatte för att plugga på. Jag är så otroligt nervös inför detta, så mycket häger på en enda liten tentaj'vel. Usch. Nåja snart drar jag till Turkiet. ska bli såååå skönt. Sol, bad och slappa. Kan det bli bättre?

Promenad

Jaha då var det bara att leta reda på regnkläderna och gå ut i vädret....REGNvädret. Men, men El Dogo måste ut.

PSE

Före                                              Efter

Monday

Ibland tycker jag inte om måndagar. Dock inte lika mycket som denna 16-åring som låten bygger på, hon gjorde detta! Ibland undrar man vart världen är på väg. Fast om man får ett gevär av sin pappa i julklapp kanske inte allt står riktigt rätt till.Nåja denna låt är lite bitterljuv. JAg gillar den men den handlar om något hemskt.

Sammanträffande

Igår spelade mamma och pappa denna låt hemma hos sig. Idag pratade en person på jobbet om den. Sedan har jag visslat på den resten av dagen. Den är sommar, den är vacker, den är minnen och den hyllar all musik. Jag älskar den.

Det finns en instrumental version med Åsa Jinder också tror jag. Den är också underbart vacker.

Förmaksflimmer

Idag fick jag höra en rolig förklaring till förmaksflimmer. Det vanliga som jag hört brukar vara att sinusknutan är som tändningen på en bil som hackar lite signaler och inte alltid får bilen (kammrarna) att starta. Denna är roligare:

Tänkt dig att det kommer in en massa människor genom ytterdörren (sinusknutan) dessa hamnar i hallen (förmaken), alla rör sig, det är kaos och alla vill in till vardagsrummet (kammrarna) för det är där partyt är. Men nu är det så att din vresiga svärmor (AV-noden) står i dörröppning och släpper bara in vissa till partyt och restan stannar i hallen. Bra variant till de som inte har så bra koll på bilar.

Farbror

Idag kommer pappas halvbror och hans sambo och hälsar på farmor och farfar. Självklart ska vi dit och hälsa på också. Lunch innan jobbet. Perfekt. Det var flera år sedan jag träffade dem. De har inte ens träffat Pax och han fyller ju snart två år. Vad tiden går fort! Har ni sett mitt stora feta grekiska bröllop? Det påminner lite om min familj. På mammas sida träffas vi ofta. Det blir högljutt, rörigt och en massa kaos. Djur, skratt och mat överallt. Släkten på pappas sida är mera, hmm, försiktiga är nog ett bra ord. Like dried toast! (ni som sett filmen fattar...) Där sitter man prydligt i matsalen och äter på finporslin och får efterätten serverad med skeden liggandes ovanför tallriken under hela måltiden. Men jag älskar båda sidorna. It's family.

Som vatten på en gås

Man blir härdad av att jobba med människor. I början tog jag lätt åt mig vad folk sa. Det börjar bli lite bättre nu men riktigt van blir man väl aldrig av att kallas inkopetent, dum, lat, elak osv. Kan inte bara folk fatta att vi vill deras bästa?! Man får försöka suga åt sig berömmet och låta resten rinna av, som vatten på en gås. Jag är en bättre och starkare människa efter mötet med dessa individer.

Plan

Min plan:

1. Läsa klart sista året på ssk-programmet.
2. Få ett jobb
3. Jobba
4. Sommaren 2011 eller 2012: tågluffa i Europa
5. Jobba
6. Åka till Australien.
7. Jobba
8. Vänta på att Linn pluggat klart och sedan åka till Indien med henne.
9. Jobba
10. Resa runt i USA

Någon som vill följa med?

Svart och vitt

Min stora last här i livet är tavlor. Speciellt svartvita och gärna stora. Jag blir som förtrollad, så fort jag ser en tavla bara måste jag gå lite närmare och titta på den. Jag vill också en dag kunna ta bilder som folk stannar upp vid och vill kolla lite till på. Kvällens bilder:

Idag har jag varit på antikmarken i Askersund med mamma... Om jag ser fler porslinshundar så spyr jag! De flesta var riktigt fula också, mer som en blandning av hund och björn eller nått. Exempel på andra "snygga" grejjer En svart kobra lindad runt en lampa för 400 kr! Det gick även att köpa rostiga skålar, bokmärken från 1800-talet, medaljer, mynt, speglar, lådor, dragspel och herregud vad mycket vaser, kastruller (rätt rostiga), träbord, you name it.

Antal inköp:
2 st.
En glass och marknadsnougat.