Marknadsfredag

Idag var det marknad på torget. Samma marknad som det har varit de senaste 21 åren. Alla gubbar/gummor står på samma plats som de alltid har gjort och antagligen alltid kommer att göra och säljer samma saker.  Jag går alltid medsols runt och denna gången hade jag äran att gå med Karin (som är van att gå motsols och blev lite chockad när jag nämnde vilket håll jag ville gå:P). Jag köpte marknadsnougat och Karin köpte strumpor. Det finns inte så mycket att titta på där egentligen. 25 godisstånd, 10 gubbar som säljer strumpor, diverse fisk och stinkande oststånd. Han gubben från Thailand som säljer massa skämtprylar, fyra olika vagnar att köpa munkar i (i våran släkt kallas de dock nunnor, tror vi kom fram till det efter en låååång födelsedag). 10-kronorslådorna där man kan hitta det mesta, 5 påsar bröd för 100 kr kan man köpa på hörnet vid blomaffären, t-shirt med olika tryck på med text såsom "Öl byggde denna vackra kropp",  slutligen finns indianerna som spelar panflöjtsmusik och mitt i allt detta står några karuseller.

Det var mycket roligarer när jag var liten. Nu går jag mer pliktskylldigt ett varv för det är ju trots allt tradition. Dessutom har man bara chansen att äta marknadsnougat två gånger om året så man får passa på.

Kommentarer
Postat av: Labolina

Marknad? Vad är detta? Marken, heter det väl? =P Eller är det bara talspråk? Haha kommer ihåg första året i Hallsberg när ni sa att det var marken snart, jag fattade ingenting!

2009-09-15 @ 13:49:45
Postat av: Ullis

Tror det heter marken i folkmun :D ska man skriva det tror jag man skriver marknad. lite som stan...ja det var så kul. och jag fattade inte att du inte varit på marknad förut :D det är ju sp vanligt här...

2009-09-15 @ 20:07:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0